کابوس در آلپ

فیلم مستند - 25 دقیقه

روایتی از:

جمشید گلمکانی

ج. گلمکانی برای ساختن یک فیلم مستند به مرز فرانسه و ایتالیا، در کوههای آلپ می‌رود.

مهاجرهای کشورهای آفریقایی که با دشواریهای زیاد با گذشتن از قاره آفریقا و دریای مدیترانه جان سالم به در می‌برند، غیر قانونی از قله‌های پر برف از مرز ایتالیا رد می‌شوند و خودشان را به فرانسه می‌رسانند. تا به حال، چهار مرد و یک زن در این مسیر مرده‌اند. تعدادی بر اثر سرما پایشان قطع شده است. چند نفر از کوه پرت شده‌اند.

از سال 2020 اکثر مهاجران افغان و ایرانی هستند. بین آنها زوج جوان با کودکان خردسال زیادند. کم و بیش همه از یک مسیر آمده‌اند. از ترکیه، قاچاقی، با قایق‌های کوچک خودشان را به جزیره‌های یونان رسانده‌اند. زندگی در جزیره‌ها را به جهنم تشبیه می‌کنند. پس از خلاص شدن از جهنم، پای پیاده، غیرقانونی، کشورهای مونته‌نگرو، آلبانی، بوسنی، کوراسی، اسلوانی و ایتالیا را پشت سر گذاشته‌اند.

حدود شش هزار کیلومتر پیاده آمده‌اند. 

کارگردان روایت کابوسش در آلپ را با این جمله تمام می‌کند: "همگی رویاهای زیبایی از زندگی در اروپا دارند. همگی خوشبین هستند تا به آرزوهایشان که یک زندگی ساده و آرام است برسند. از زجر زندگی در تبعید چیزی نمی‌گویم تا همچنان پرتلا ش به راهشان در مسیر تقاضای پناهندگی در یک کشور اروپایی ادامه بدهند. بعدا خودشان با واقعیتهای ناگوار برخورد می‌کنند. در برابرم انبوهی از تحقیر مهاجران در کشورشان، خطرکردن در گریز از مرزها و آرزوهای شیرین برای آینده که فقط حبابی از رویا باقی می‌ماند حرفی به آنها نمی‌زنم. کابوس رهایم نمی‌کند".

 

فیلم را اینجا ببینید